Nieuw logo en Pu+Ra Design voor Lancia

Lancia stelde gisteren niet alleen zijn nieuwe logo voor, maar ook een ‘sculptuur’ dat de designrichting voor toekomstige modellen aangeeft. En dat op de dag dat deze Italiaanse constructeur zijn 116de verjaardag viert!

Nog niet zo lang geleden werd het merk Lancia afgeschreven door wijlen Sergio Marchionne, die het Italiaanse merk een stille dood wilde laten sterven. De verkoop werd beperkt tot de Italiaanse thuismarkt en tot één enkel overblijvend model, de Ypsilon. Wanneer de carrière van die stadsauto erop zou zitten, zou het over en out zijn voor Lancia. Maar dat was buiten de Italianen gerekend, die de Ypsilon massaal bleven kopen.

Niet zo verwonderlijk dus dat dat uitdoofscenario na de fusie met het Franse PSA tot de Stellantis-groep werd bijgestuurd. We wisten al een tijdje dat er 3 nieuwe modellen gepland stonden voor het merk uit Turijn. Een nieuwe Ypsilon in 2024 (op de basis van de Peugeot 208 en de Opel Corsa – een eerste conceptcar zou al in april 2023 voorgesteld worden), een cross-over die volgens de geruchten Aurelia genoemd zou kunnen worden in 2026, en een uitsluitend elektrische Delta in 2028. 

Pu+Ra Design

In de aanloop naar de Lancia Design Day op 28 november 2022 verspreidden de Italianen verschillende persberichten over welke iconische modellen uit de geschiedenis van het merk als inspiratie zouden dienen voor toekomstige Lancia’s (de Fluvia en Gamma Coupé en de Beta HPE, de Aurelia B20 en B24 Spider en de Flaminia, en ten slotte de Stratos, de 037 en de Delta Integrale). Velen hadden dan ook verwacht dat de constructeur op het punt stond een conceptcar te onthullen, maar daarvoor zullen we nog even geduld moeten oefenen.

Wel introduceerde Lancia zijn Pu+Ra Design, ontstaan uit de samentrekking van de woorden “Pure” en “Radical”. Deze designfilosofie vormt de inspiratie voor de toekomstige styling van Lancia-modellen en put inspiratie uit het roemrijke verleden van het merk en “de typische voortreffelijkheid van de Italiaanse stijl in de wereld”, zonder echter de retrotoer op te gaan. Voor de interieurs van de toekomstige modellen zullen de ontwerpers zich laten inspireren door Italiaans meubeldesign, met aandacht voor detail, verfijnde en duurzame materialen en innovatie, “om de klant te verwelkomen in een omhullende ruimte die hetzelfde thuisgevoel kan garanderen dat men voelt in verfijnde en eclectische Italiaanse woonkamers”.

Nieuw logo

Om zijn nieuwe designfilosofie toch iets concreter te maken, kwam Lancia met een sculptuur dat Pu+Ra Zero werd gedoopt en dat volgens de constructeur het verleden met de toekomst moet verbinden. Aan de voorkant laat het driedimensionale kunstwerk een herinterpretatie van Lancia’s historische grille zien, die terug te vinden zal zijn op alle drie de nieuwe modellen die op stapel staan. De ronde achterlichten verwijzen naar de legendarische Stratos-rallywagen uit de jaren 70, terwijl de zachte, vloeiende lijnen van het Pu+Ra Zero-sculptuur geïnspireerd zijn door de Aurelia B20 en de Flaminia uit de jaren 50.

Bij een nieuwe start hoort ook een nieuw logo dat teruggrijpt naar dat van 1957, maar ook elementen bevat van alle zeven logo’s die het merk in zijn 116-jarige geschiedenis al heeft gehad. Lancia noemt het nieuwe logo “Progressive Classic”, omdat het een moderne interpretatie geeft aan de kenmerkende elementen van het historische logo – het wiel, de vlag, het schild, de speer en de belettering.

Het logo is gemaakt van aluminium en een uitdrukking van de nieuwe visuele kenmerken van het merk. Het logo is ‘gehuld in licht’ en tot stand gekomen door technologieën uit de auto-industrie en daarbuiten. Een voorbeeld is de cirkelvormig geborstelde afwerking, zoals die typerend is voor de wijzerplaat van horloges.

Lancia beoogt om weer een geloofwaardig, gerespecteerd en begeerlijk merk in het Europese premiumsegment te worden.